fredag den 19. oktober 2012

Brændte mandler


Lige som jeg tænkte,
da jeg lavede dette indlæg for et par måneder siden,
så viser det sig at holde stik,
at de små pimpede syltetøjsglas gør sig fremragende til en lille værtindeting!

Jeg har købt en hel posefuld dyr i en genbrugsbiks til 1 kr stk.
Og nu står de fine glad på rad og række og venter på at blive fyldt med lidt af hvert.

Her vogter en lille tigerunge på de skønneste brændte mandler.
De blev værtindegave til mig selv,
da jeg var alene hjemme og ungerne var puttet ;).


...................................OPSKRIFT...................................

Brændte mandler

200 gram mandler
200 gram flormelis
0,5 dl vand
½ tsk kanel
½ tsk vanillesukker

Alle ingredienser kommes på en pande for middel varme.
Rør i blandingen.
Blandingen begynder at koge og sukkeret krystalliserer.
Rør omhyggeligt videre, så alle mandler bliver dækket at sukker.
Snart begynder det krystalliserede sukker at smelte og karamellisere.
Når mandlerne har det rette look hældes de af panden over på bagepapir.
Del hurtigt mandlerne før de størkner, så de ikke klistrer sammen i klumper.
Lad køle helt af.
Put mandlerne på glas.
.....................................................................



20 kommentarer :

  1. mums det ser lækkert ud :) bliver helt lækkersulten

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anette.
      Og hvor er din blog bare blevet flot!
      Jeg kan desværre ikke kommentere på 'ikke-blogspot-blogs'i øjeblikket, men jeg læser med :)!

      Slet
  2. Fedt. Det erstatter da virkelig syltetøjsglas's pyntet med en flot stof klud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lise.
      Ja, der er også en kærkommen variation for mig. Jeg har virkelig hængt i den flotte klud længe!

      Slet
  3. De er så søde de glas. Lavede også nogle til Mads' værelse med de dyr han har fået efter div. lægebesøg.

    Men god idé til værtindegaver også - og kan da rigtig godt lidt din idé til valg af modtager! Tror jeg vil efterligne dine brændte mandler en dag ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hihi. Ja, det var jo mest et forsøg, men jeg kunne da ikke bare sidde en hel aften og kigge på dem. Og jeg skulle jo bare lige smage een ;-).., jeg har ingen ide om hvordan glasset endte med at være tomt!

      Slet
    2. Ej, hvor sjovt...det er også sket for mig? ;o)

      Slet
    3. Haha, godt det ikke kun er mig ;-D

      Slet
  4. De er så fine de glas, må se at få lavet nogle :)

    Og super god ide til værtindegave!
    God weekend, smil

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, og også god weekend til dig, Pia :).

      Slet
  5. Meget fin værtindegave, med lækkert indhold :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Julia :).
      Næste gang vil jeg prøve om den kan nå ud af huset ;-D

      Slet
  6. Jammen selvfølgelig skal man da give sig selv værtindegaver (for er man måske ikke den evige værtinde der hjemme og er brændte mandler måske ikke evigt skønne....).

    De pimpede glas er en fantastisk ide. Jeg har haft den ære at blive fremhævet nogle gange i selvskab med den oprindelige idekvinde og de løber ALTID med de fleste kommentarer. Nu er ideen spredt ud over hele verden. Det er da vildt!

    SvarSlet
  7. Hihi. Det har du da i grunden ret i Marina ;).

    Sig mig, hvem er den oprindelige idekvinde egentlig?
    Jeg ser dem overalt, men hvor de kommer fra har jeg ikke rigtig luret..

    Og forresten, stort tillykke med Baduts 4 års fødselsdag!
    Kh maj

    SvarSlet
    Svar
    1. De bliver som oftest tilskrevet hende her:http://craftandcreativity.com/blog/2012/03/11/sprayedcans/

      men hun låner ret heftigt rundt omkring så det er muligt at hun selv har set dem et andet sted (og ikke bare hos Pysselbolaget som hun selv skriver). Det er vist iøvrigt også Pysselbolaget, der har fundet på de spraymalende dyr med lysekagelys som man også ser allevegne.

      Den lækre version med de spraymalende dyr bliver også af og til tilskrevet forskellige indretningsblade men de blade hugger jo også ideer fra en kant af....

      Med ideer er det jo både sådan at de ofte opfindes mange steder på én gang (det har jeg selv oplevet mange gange og når det kunne ske med det periodiske system kan det vel også ske med pyntede syltetøjsglas...) og sådan at der lånes heftigt især fra mindre blogs og hjemmesider (det tror jeg også jeg har oplevet og det har faktisk gjort mig mere tilbageholdende med at vise mine bedste ideer frem. Nogen gange bliver de så bare opfundet et andet sted imellemtiden alligevel og så er jeg jo lige vidt. Ja nogen gange spreder en ide vi også havde sig så hurtigt gennem internettet at jeg ikke engang orker at blogge om den).

      Måske er det en fantastisk ting at ideer har det med at opstå så mange steder samtidigt for så er verden jo helt sikker på at de kommer ud.

      Slet
    2. Tak for linket Marina. Den kender jeg slet ikke.
      Mon ikke der kommer til at gå et par timer med at blive inspireret derinde en dag når det regner :)?

      Du har ret i det med ideerne. Jeg oplever det også selv igen og igen. At jeg skal til at poste noget helt nyt og unikt på bloggen, eller bare har det i tankerne. Og pludselig ser jeg "min" idé i et blad, på en blog eller andetsteds ;-)...
      Det er svært at fastholse og tage patent på idéer og kreativitet. Og som du selv skriver, får man sjældent noget ud af at holde kortene tæt til kroppen. Men det er jo også en del af skønheden :).

      Slet
  8. Hihi, du har uden tvivl fortjent den værtindegave :-)
    Glassene står også på min to-do liste, men er bare ikke nået dertil endnu :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Altså altså de to-do lister 8-) !
      Det er lige til at blive forpustet af al den kreativitet man bliver spammet med i det her blogland!

      Slet
  9. Mums :-) rigtig fint glas du har lavet maj.

    SvarSlet
  10. Tak :).
    Nu har jeg en hel flok glas stående, som bare venter på at blive fyldt op (og forhåbentlig givet væk ;)).

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...