mandag den 22. oktober 2012

Kikser - eller tarte au citron


Egentlig var det her indlæg tænkt som et rigtigt søndagsindlæg.
Sådan et, hvor man har god tid til at svælge i lækre billeder af lækkert bagværk.
Hvor man får anbefalet en opskrift, 
og får lyst til selv at bage den til søndagskaffen.

Men sådan gik det ikke!
Jeg kastede mig ud i min første erfaring med tarte au citron lørdag,
og jeg må altså sige, at det kiksede lidt..

Godt nok smagte den faktisk dejligt.
Men citroncremens konsistens var helt gal.
Den var slet ikke fast. 
Nærmest flydende.



Og på en måde gjorde det jo ikke sagen bedre,
at jeg nok lige havde givet den rigeligt gas med grillen ;-)..

Nå, men derfor var jeg temmelig irriteret på den tærte i går.
Jeg kunne jo slet ikke tage de lækre billeder, jeg havde forestillet mig.
Og heller ikke rigtig rose den til skyerne.
Så der blev ikke noget lækkert søndagindlæg..


Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget.
For den flydende tærte blev selvfølgelig ikke spist op ;-).
Så der var et godt stykke til overs, 
som kunne spises til "Forbrydelsen" i aftes.

Og pludselig var cremen fast!
Og tærten smagte stadig lækkert!
Så nu får I indlægget alligevel :).

Men hvad gik der galt?
Har nogen af jer prøvet at bage den med samme resultat?
Den er bagt efter brdr. Prices opskrift.
Har jeg bagt den for kort, har den hvilet for lidt?
Nogen der ved det?
For jeg kunne godt tænke mig at bage et fuldendt eksemplar :).

Kh Maj


12 kommentarer :

  1. Å Maj det er mig og min ældstes yndlings, yndlings, yndlings kage, den bliver du nød til at få styr på. Vi har efterhånden udviklet vores egen version og jeg har aldrig oplevet at creamen var flydende.

    Umiddelbart (og jeg må understrege at jeg ikke kender opskriften så det er bare et gæt) er det sådan at en cream godt kan blive flydende hvis der er for lidt æg i forhold til fløde. Måske var de æg du brugte mindre end dem brødrene havde tænkt sig?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg kan godt mærke, at den kan blive et hit :).
      Jeg har faktisk aldrig fået den før! Kun smagt en lille bid af Asbjørns en gang han fik den til dessert.

      Det kan godt være det er forholdet mellem fløde og æg der er kikset. Jeg var måske lidt rundhåndet med fløden, når jeg tænker efter.
      Æggene var pastauriserede. Det er vel sådan standardstørrelse. Men måske de stivner dårligere end "rigtige" æg?

      Slet
    2. Måske. Jeg bruger altid hele æg. De stivner jo helt og bliver gennembagt så der er ingen grund til andet.

      Slet
    3. Jeg prøver hele æg næste gang. Selvom jeg må sige, at med den grad af (u)gennembagthed cremen havde denne gang, så var jeg egentlig glad for at jeg havde brugt pasteuriserede ;-D!

      Slet
  2. Kikset eller ej. Så ser den godt nok lækker ud den tærte!! Herhjemme er det aldrig mig, der får kastet mig ud i store kageprojekter, så er ikke til megen hjælp - det er altid Jens og Liva, der går amok med kagebøgerne.
    Kh Maria
    P.S. Fik aldrig kommenteret på dit indlæg om den smukke mintfarvede kjole med de røde detaljer. Den er underskøn, og farvekombinationen er lige i øjet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen det er da heller ikke så ringe at blive bagt til!
      Du må lægge et billede af citrontærten frem, så familien bliver fristet til at bage den næste gang de går i køkkenet ;-).

      Og tak for kjoleroserne :). Det kan være at den bliver julekjole, nu da hun ikke ville have den på til dåb..;)

      Slet
  3. Uanset dit kiks med cremen og uanset hvad der ellers må være gået galt i dette indlæg: Jeg føler mig fristet til at prøve denne kage og jeg ville ikke have tøvet et sekund hvis jeg var blevet budt et stykke ; )

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jette.
      Jeg byder dig gerne et stykke, hvis du skulle komme en tur nord for Aarhus en gang :).

      Slet
  4. Åh den er også bare god! Vi har også bagt den, men heller aldrig med et 'slasket' resultat, så der kan jeg desværre heller ikke hjælpe :(
    Godt at den blev god senere ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvilken opskrift bruger du, Rikke?
      Og bruger du hele eller pasteuriserede æg?

      Slet
  5. Den ser bare SÅ lækker ud ... På tods af kikset! Gad vide om der er et link du kan henvise til?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :).
      Opskriften er fundet her, men jeg kan jo så ikke helt anbefale den 100%:

      http://www.dr.dk/DR1/SpisemedPrice/Opskrifterne/tarte-au-citron.htm

      Slet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...