lørdag den 23. juni 2012

Opskrift på rugbrød


Flere har spurgt efter opskriften på det rugbrød jeg viser på bloggen.

Opskriften har jeg fra en pige, der hedder Christina.
Herhjemme er det testet og godkendt af både børn og voksne :o).
Vi er alle enige om, at det smager dejligt!
Og så kan det fryses, hvilket er et stort plus i vores bagehverdag.

Jeg kan IKKE anbefale at bruge aluforme som jeg gjorde her!

................................................................................................
Opskrift
3 store rugbrød

Klik for: Opstart af surdej

1½ l vand
4½ dl (350 g) surdej
200 g solsikkekerner
1 kg groft rugmel
400 g hvedemel
100 g hørfrø
2 spsk salt
3 revne gulerødder (mellemstørrelse)

Det hele røres i maskine og kommes i forme med bagepapir (brug 4 forme, for at rugbrøddet bliver bagt ordentlig igennem i forhold til bagetiden).

Hæver ca. 16 timer +/- med et viskestykke, som er skyllet og vredet op.

Prikkes helt igennem med en spisepind, strikkepind eller lignende, og bages 1½ time på 180 grader (ikke varmluft -det udtørrer brødet). Når brødene er færdige, tages de ud af formene, køler af 10 min og kan kommes i plastikposer (godkendt til fødevarer) og lukkes. Så bliver skorpen på brødet, når man skærer, og den bliver ikke hård.

Kan først skæres, når det ikke er varmt længere.
Jeg kan anbefale, at du skærer rugbrødet på en brød / pålægsmaskine.
Frys brødet ned (evt. forskåret)
................................................................................................

Hvis du ikke har rugbrødsforme, kan jeg anbefale IKEAs.
De er gode.

♥ maj

4 kommentarer :

  1. Åh det lyder super lækkert! Det var dælme en stor mængde dej, har da ikke nok forme, ja så skal jeg da vist i IKEA. Cool neon forresten, ha en dejlig søndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er en stor mængde dej!
      Men man kan jo halvere opskriften.
      Jeg synes bare, det giver god mening for mig, at lave en stor portion når processen først er i gang :).
      Og tak for neon-ros. God søndag til dig også!

      Slet
  2. Jeg er så dårligt til at bage rugbrød - det bliver aldrig som jeg vil have det. Men nu må jeg da prøve din opskrift :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette.
      Jeg har også haft et par kiksere hvor brødet blev klægt, eller hvor jeg havde eksperimenteret med lige rigelig mange ændringer af opskriften ;).
      Men jeg har fundet ud af, at fire forme og lidt opskrift-diciplin giver mig gode rugbrødsresultater :)!

      Slet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...